New York

17 juni 2017 - New York City, Verenigde Staten

Hier de blog van vandaag.
Maar even verder gaan vanaf de Starbucks.
Vanaf de Starbucks zijn we richting de Hudson River gelopen voor een boottocht.
Onderweg even naar binnen gegaan bij de CVS farmacy voor tabletjes tegen zeeziekte voor mezelf.
Na deze gekocht te hebben doorgelopen en in de tusse tijd had ik al 1 ingenomen.
Bij de Hudson River aangekomen naar het verkooppunt gegaan met onze NY pass.
Hier konden we kiezen uit verschillende tochtjes.
We kozen de langst durende tocht van 2,5 uur.
Het was inmiddels 11:45 uur en de boot vertrok om 12 uur.
Aan boord na wederom een tascontrole.
Een man legde alles uit en vertelde alles over New York.
Bij de pier waar we vandaan vertrokken was ook de plaats waar een aantal jaren geleden het vliegtuig was geland in de Hudson.
De man die alles vertelde zei ook dat hij toen dienst had en ze net weer aangemeerd waren.
We zijn langs diverse belangrijke punten gevaren en onder diverse bruggen door... zoals de Brooklynbridge en langs het vrijheidsbeeld en zelfs langs het stadion van de New York Yankees.
Na een tocht van 2,5 uur weer terug in de haven zaten we in tweestrijd wat te gaan doen.... of het air en spacemuseum of naar het 9/11 memorial en museum.
Gekozen voor het laatste.
Met de Metro naar een station zo dicht mogelijk bij het museum.
Wat is de metro hier onduidelijk...
Mam zelfs in Boedapest was het beter te begrijpen.
Na een tijdje toch de juiste gevonden en ingestapt.
Na een ritje van ongeveer 10 minuten uitgestapt en het laatste stukje gelopen.
Bij het memorial aangekomen kreeg ik tranen in mijn ogen en werd stil.
Wat was dat immens groot.... en wat een respect voelde je daar voor de slachtoffers en nabestaanden.
Na het tonen van onze NY pass een kaartje gekregen en door naar de ingang van het museum.
Ook hier weer een tascontrole.
Er was een gedeelte van de Northtower en van de Southtower.
Alleen de gedeelte wat onder straatlevel lag is bewaard gebleven en daarbovenop staat het museum.
We zagen van alles.... ladder 3 brandweerwagen waarvam de voorkant alleen maar verwrongen staal was... en uniformen van omgekomen mensen.
Een complete muur met alle namen van de slachtoffers en een steen van het huis waar ze Osama Bin Laden hebben gevonden en gedood.
Wat ben ik stil geweest.
Nou ja... als je ooit naar New York gaat moet je hier zeker heen.
Na alles gezien te hebben weer naar buiten en op zoek naar de Metro om terug te gaan richting onze opstapplek.
Deze snel gevonden en we waren zo terug naar waar we moesten zijn.
Even gegeten bij Applebee's en daarna terug naar onze opstapplek om terug te gaan naar het hotel.
We zijn ongeveer elke dag van 9 uur 's morgens tot 10 uur 's avonds weg en aan de wandel.
Nu even uitrusten en lekker slapen.
Nog een volle dag in New York en daarna (zondag) naar Boston... naar Carla... mijn andere oud klasgenootje.
Oh en Ria... Albert weet nog steeds niet wat we gaan doen in Boston.. maar heb me al een paar keer bijna versproken.
Tot de volgende blog.
Groetjes vanuit een (eindelijk) frisse (20 graden) New York.

1. Carla:
    17 juni 2017
    Veel plezier nog in NYC vandaag en tot morgen!
  2. Sonja vos:
    19 juni 2017
    Indrukwekkend wat je dan te zien krijgt dat kun je gewoon niet geloven wat er gebeurt is.